Als u een elektronisch product koopt van een tablet tot een tv met een groot scherm, kunt u het beste online winkelen. De lezers van Consumer Reports die we de afgelopen jaren hebben onderzocht en die online winkelden, waren over het algemeen tevredener dan degenen die bij een inloopwinkel winkelden. Deze jaarlijkse enquêtes zijn groot en weerspiegelen tienduizenden winkelervaringen bij tientallen retailers. Een afhaalmaaltijd van al dat onderzoek: als je de winkel waar je normaal gesproken elektronica niet leuk vindt, blijf zoeken, want een aantal retailers krijgt hoge cijfers voor alles, van selectie tot klantenservice.
De eerste onderhandelingsregel: doe het. Elk jaar bevestigen enquêtes van Consumer Reports twee dingen over onderhandelen. Zeer weinig mensen vragen om een betere deal, maar de meeste mensen die de moeite doen, slagen.
Vraag om een betere deal
De eerste onderhandelingsregel: doe het. Elk jaar bevestigen enquêtes van Consumer Reports twee dingen over onderhandelen. Zeer weinig mensen vragen om een betere deal, maar de meeste mensen die de moeite doen, slagen.
Ongeveer 60 procent van de consumenten die voor een betere prijs lobbyen, krijgt er een. En kopers die om andere voordelen vragen, zijn nog succesvoller. Dergelijke voordelen zijn gratis installatie, verzending of accessoires.
En dit zal u misschien verbazen: onderhandelen is niet alleen voor inloopwinkels. In onze meest recente enquête vroegen fysieke kopers om speciale aanbiedingen tegen een veel hoger tarief dan consumenten die online winkelen, maar de online kopers die iets vroegen, waren iets succesvoller. De online shoppers die onderhandelden, deden dit door ofwel de verkoper te bellen of een chatdienst te gebruiken die in de website was ingebouwd.
Als u gaat onderhandelen, is het handig om te weten waarvoor hetzelfde artikel elders wordt verkocht.
Sla uitgebreide garanties over
Het lijkt erop dat dit bericht doorkomt, omdat Consumer Reports de afgelopen jaren enige daling heeft gezien in het percentage klanten dat voor verlengde garanties betaalt. Het aantal mensen dat garanties kiest, is iets hoger voor smartwatch- en computershoppers dan voor andere categorieën elektronica.
Waarom houden we niet van uitgebreide garanties? In het algemeen - voor alles van auto's tot koelkasten - kunnen uitgebreide garanties veel kleine lettertjes hebben die ertoe leiden dat claims worden afgewezen, en het kan zijn dat consumenten een deel van de reparatiekosten moeten betalen. Als het om elektronica gaat, is een andere reden dat veel elektronicaproducten zeer betrouwbaar zijn. De kans dat uw tv of camera de eerste paar jaar een reparatie nodig heeft, is zo klein dat de aankoop van een verlengde garantie in wezen een weggevertje is voor de winkelier. (Veel slimme shoppers kiezen ervoor om uitgebreide garanties op Apple-producten te kopen om meer dan de normale 90 dagen telefonische en online ondersteuning te krijgen; de standaard beperkte garantie van het bedrijf loopt een jaar.)
Verwacht een goede winkelervaring
Hoewel we consequent constateren dat kopers over de hele linie tevredener zijn wanneer ze online winkelen, melden de meeste consumenten een hoge mate van tevredenheid over beide soorten ervaringen.
Er zijn natuurlijk verschillen. Online is de selectie beter en is het makkelijker om prijzen te vergelijken, terwijl mensen die in traditionele winkels winkelen gelukkiger zijn met het retour- en ruilproces.
Maar dat betekent niet dat alle retailers hun klanten even goed bedienen. In onze onderzoeken komen enkele echte verschillen naar voren tussen zowel online als persoonlijke winkelervaringen, waarbij de beste retailers hoge cijfers krijgen voor factoren variërend van klantenservice tot selectie.
De implicatie? Als u de service die u van een winkel krijgt niet leuk vindt, online of persoonlijk, ga dan ergens anders heen. U verdient een goede winkelervaring en uit ons onderzoek blijkt dat u er een kunt vinden.
No comments:
Post a Comment